FAKTA MOT FAKTA OCH KRÄNKTHET

17.04.2018

Häromdagen när jag rotade bland gamla sparade artiklar, lyckades jag komma över en artikel jag nästan lyckats förtränga. Nämligen den om lärarvikarien på en sfi-klass i Helsingborg som undervisade om bland annat Förintelsen (HD 26/2 2015 Lärare kritiserad för förintelsediskussion av Martin Brucewitz).

Enligt lärarvikarien var det en av eleverna som ifrågasatte Förintelsen, och dessutom hade starka åsikter om det judiska folket. Situationen urartade så att läraren fick be eleven lämna klassrummet.

Senare blev läraren uppkallad till skolans samordnare för ett samtal om händelsen. Eleven hade känt sig kränkt av att bli utpekad som förintelseförnekare. Eleven hade bland annat sagt att "judarna bara ljuger", vilket läraren bestridit.

Att människor med denna typ av åsikter finns är ingen nyhet och något vi måste kämpa emot. Det intressanta var emellertid vad samordnaren på skolan därefter sade till läraren: "- Du får också ha i bakhuvudet att det vi betraktar som historia är den historia som vi har tagit del av. När vi har andra elever som har tagit del av andra historieböcker är det ingen idé att vi diskuterar fakta mot fakta."

Fakta mot fakta? Denna typ av total avsaknad av ryggrad och respekt för objektiva sanningar (du som inte tror mig kan åka ned till Auschwitz vilken dag du vill) skrämmer mig och gör mig perplex. Det är exakt samma hållning kulturrelativister har gentemot exempelvis hedersvåld. Men det som är ett historiskt faktum och kan bevisas med vittnen och fysiska bevis är en sanning och kan inte påstås vara ett slags fakta som står emot ett annat slags fakta. Börjar vi röra oss i den riktningen är vi snart alla förlorade i det bottenlösa träsket av lögner.

Visst, när det gäller vetenskap utom matematik, kan det ibland påstås att det som är rätt idag kan visas vara fel imorgon. Men det beror på att den vetenskapliga metoden är transparent och ger alla möjlighet att själva pröva en påstådd sanning genom att göra om experimentet. Men vi rör oss hela tiden närmre den objektiva sanningen.

Lillemickes kränkarskola: Vårt nya modeord tycks vara ordet kränkt. Men om en människa inte tål att höra den objektiva sanningen utan att bli kränkt, då får det vara priset vi betalar för att bevara respekten för sanningen.

Lillemickes hedersskola: Det finns ingen heder i hedersvåld.

#Förintelseförnekare #Auschwitz #kränkt #fakta #sanning #hedersvåld